In veel restaurants zijn de ambiance en de service zó goed, dat het eigenlijk voelt alsof je het eten en drinken er gratis bij aangeboden krijgt. Je koopt een kaartje voor het theater, het is een totaalbeleving. Was je namelijk alleen gekomen voor eten en drinken, dan was je in de supermarkt veel goedkoper uit geweest.  Zie hier het probleem voor restaurants die maaltijden thuis bezorgen of laten afhalen; je kan er niet dezelfde prijs voor vragen als in je restaurant. De consument is niet bereid te betalen voor de extra’s die hij of zij thuis niet ervaart.

Vorige week testte ik Gastrohome, een idee dat precies dit probleem probeert op te lossen. Ik moet eerlijk zeggen; ik was sceptisch. Ik geloofde niet dat het mogelijk was om thuis een ‘uit eten ervaring’ na te bootsen en deed een beetje lacherig over ‘de digitale ober’ die meegeleverd zou worden. ‘Probeer het nou maar…’ Gijsbregt Brouwer, co-auteur van het boek Horeca na Corora, wist het zeker. Ik besloot het over me heen te laten komen.

In de middag belde Louise me op; tussen vier en zes kon ik de koerier verwachten met een doos en een gouden enveloppe. Die moest ik openen en de instructies volgen. Ook vroeg ze me hoe laat we aan tafel zouden gaan en ik maakte een reservering aan mijn eigen tafel. Best gek.

De koerier leverde vervolgens een doos af en ik volgde de instructies uit de enveloppe.  Ik dekte met een licht bonzend hart de tafel. Ik poleerde bestek en glazen, snorde de linnen servetten op en dacht na over een bijzonder aperitief. Ik koos voor Nobeltje met Ginger Beer van East Imperial;). Ik sloofde me uit voor mijn vrouw maar ook een beetje voor de online ober die straks met ons zou kunnen meekijken.

Om 19.30 uur zaten we klaar. De online ober meldde zich op mijn laptop op tafel en heette ons welkom in haar restaurant. En toen gebeurde het. We waren echt uit! We bleven zitten, gaven ons over en namen twee en half uur later afscheid van de (echte) gastvrouw die ons een geweldige avond (thuis) had bezorgd.

Het was een betoverende ervaring, ga dit doen! Het is echt te gek!

 

 

 

 

Deel →

U zoekt oplossingen voor uw gastvrijheid vraagstukken?

Neem contact op met Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra

Top